تاریخچه طراحی و دیزاین

تاریخچه طراحی و دیزاین

از دوران رنسانس طراحی به صورت حرفه‌ای آغاز شد. از طرفــی دیگر «حرفه طراحی» با عنوان «دیزاین» اولیــن بار در انگلیس و از قرن شانزدهم با معنی «یک نقشه‌ی ساده و پیش‌طرح برای یک اثر هنری» شروع به شناخته‌شـدن کــرد. نقاشی در این مرحله فقط زیر مجموعه‌ای از آن بود. این در حالی است که خود «طراحی» در آن دوران با مفهوم «ترسیم نقشه» معنا پیدا میکرد. همانطور که متوجه شدید طراحی و دیزاین مباحث بسیـار مشــابه و در عین حال مختلــف و متفاوتی هستند. در ابتدا تفاوت این دو بسیار پیچیده بنظر میرسد، اما برای درک بهتر تفاوت‌های دیزاین و طراحی باید معنای دقیق این دو واژه را در ادامه بررسی کنیم.

ارتباط معنایی بین طراحی و دیزاین

همانطور که می‌دانید در زبان فارسی امروزی معانی متعدد و گاه متضادی برای واژه‌ی طراحی استفاده می‌شود. در واقع نمی‌توان تعریف واحد و مشخصی از طراحی ارائه کرد. از سوی دیگر واژه «طراحـی» با دو واژه « Drawing» و «Design» انگلیسی مترادف فرض می‌شود. تساوی Drawing =طراحی و Design=طراحی طبق استدلال قیاسی باعث ایجاد برابری دو واژه انگلیسی مورد نظر می‌شود. اگرچه این دو‌کلمه‌ی انگلیسـی بی‌ربط به یکدیگر نیستند ولی نتیجه‌گیری متـرادف‌بودن این دو کلمه هم درست نیست.

تفاوت‌های دیزاین و طراحی / معنای واژه Design :

در ابتدا، دیزاین را ریشه در یک لغت ایتالیایی می‌دانستند. اما در بررسی‌های ریشه‌شناسی لاتین که توسط پروفســور روبرتو ورگانتی (پرفسور مدیریت نوآوری دانشگاه پلی تکنیک میلان) انجام شد، دیدگاه‌ها تغییر کرد. ایشان دیزاین را مشتقی از ترکیب لاتین د + سینیاره به معنای «معین‌کردن و معنا بخشیدن به چیزها» می‌داند.باید توجه کرد که دیزاین فقط در نتیجه نهایــی فرآیند و خروجی بصـری و قابل لمس محدود نمی‌شود.به گفته‌ی روبرت برونر «دیزاین یک فرآیند است؛ نه یک اتفاق» و طراحی یکی از ابزار‌های بیانی دیزاینر و در واقع فقط مرحله‌ی آخر دیزاین می‌باشد. در حالی که دیزاین به معنای ساختار دادن و سازماندهی برای درک و مصرف مخاطب با توجه به امکانات و اولویت‌هاست. باید قبول کنیم که در ادبیات فارسی هنوز کلمه‌ای معادل دیزایـن وجود نــدارد که حق مطلب را در مورد آن ادا کند.حال که نمی‌توان معنا و مفهــوم این کلمه را به دلیل وسعت زیادی که دارد در یک کلمه خلاصه کرد؛ بهتر است برای درک بهتر تفاوت‌های طراحی و دیزاین این بار در مورد چیستی عمل دیزاین کنجــکاوی کنیم.

دیزاین چیست؟

کریستوفر جوئنز معتقد است دیزاین آغاز عمدی تغــییر است و نمی‌توانیم آن را صرفا در تولید طرح‌هایی برای ساختن چیزهای جدید خلاصه کرد. در واقع دیزاین فرایند تولید چنین طرح‌هایی از طریق یافتن راه‌حلی کارآمد بر اساس منطق و خلاقیت برای مسئله‌ی مورد نظر است. در کنار جنبه‌ی ظاهری زیبا، عملکرد محصول و کارآمد بودن هم جزوی از پروسه دیزاین به حساب می آید.

طراحی چیست؟

سوال «چه چیزی؟ » یکی از مراحل فرایند دیزاین است و زمانی که به سوال «چطور؟ » می‌رسیم در واقع وارد حـوزه‌ی طراحی شــدیم. در مرحله بعد باید راهی برای پیاده‌کردن ایده و تفکری که در سر خود داریم بر روی کاغذ بیابیم ، که طراحی همــان راه است. دانش ایجاد یک طرح واقعـی یا انتزاعی و پیاده کردن آن بر روی کاغذ به صورت قابل لمس ، همان طراحـی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *